Bergen Brettseilerklubb

...hang loose

Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord:

Hjelp til vannstart...
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Hjelp til vannstart...

Hjelp til vannstart... 1 år, 8 måneder siden #12291

Kan dere gi meg noen tips til å klare vannstart? Noen som har noen aha
opplevelser mht å lære seg det? Jeg sliter med at brettet enten blir dradd opp mot vinden når jeg får litt vind i seilet, ellers så faller jeg bakover på hoften...
Er det noen snarveier, eller mulig å gjøre det på en måte slik at brettet holder seg mer der jeg vil ha det? F eks å gå opppå med beina på hver side av masten?

Nb : Har tre dager igjen på Naxos og skulle gjerne lært meg det
Naxos er et bra sted for nybegynnere. Jeg har vært i Tunisia på club mistral og på Fuerteventura, Naxos er klart det beste for de som ikke har holdt på så lenge.

Sv:Hjelp til vannstart... 1 år, 8 måneder siden #12292

Kan du standstart?

Øv masse strandstart der du står i vannet med vann opp på låret. Hold seilet på strake hender over hodet og merk hvordan du kan styre brettet ned med vinden når du skjøter seilet inn og hvordan du kan styre brettet opp mot vinden når du skjøter seilet ut. Kontroller brettet slik at det ligger 90grader på vinden. Når du har kontroll og brettet ligger rolig og du merker at du har trykk i seilet løfter du bakfoten og strekker opp og framarmen framover i en bevegelse. Husk å ha vind i seilet hele tiden og plasser bakfoten rett forran eller rett bak framstroppen på brettet. Mens du går opp på brettet drar du framfoten etter deg som om den er et anker du drar etter deg. Overdriv den bevegelsen da den hjelper deg å holde brettet stabilt. Når framforten kommer opp plasserer du den rett bak, på siden eller rett forran masteforten. Jo mindre vind jo lengre forran også kontrollerer du trykket i seilet med å skjøte inn eller ut når du er oppe på brettet.

Nå du får til alt dette med vind til låret går du litt og litt dypere og gjør det samme. Til slutt er det vannstart. Husk også å øve begge veier fra starten av!

Lykke til!

Digg på Naxos da!!?

Sv:Hjelp til vannstart... 1 år, 8 måneder siden #12293

Takk for tipset jeg har klart det men er ennå litt bambi også på strandstart...

Sv:Hjelp til vannstart... 1 år, 8 måneder siden #12294

Et annet tips, Kjeitl Veseth er også på Naxos for tiden. Svært aktivt medlem av klubben, les styreleder, og habil vannstarter er han også. Du får se om du kan hook eopp med han og lære noen knep. Ellers er et annet godt tips å prøve surfetimer. Du kan sikkert bestille en time eller to med vannstart trening. JEg har vært vitne til at slikt gjør underverker!

Lykke til og nyt vinden der nede

Sv:Hjelp til vannstart... 1 år, 8 måneder siden #12297

Jepp er pa naxos na. Knalldag i gar med 5.7 tidlig og 5.0 etter lunsj.
Bare til a ta kontakt. Jeg er han uten vatdrakt, solbriller og hansker..... snakker norsk og er pittelitt solbrent.
  • Side:
  • 1
Det tok 0.47 sekunder å laste siden